popia 'raina cun' yummy yummy owh!

bahan- bahan untuk buat inti popia ni


bawang putih
taugeh,
carrot,
xacang panjang,
sengkuang (aku tak letak pasal cari xde plak kat tesco nun)
udang,
bawang merah






bawang merah digoreng garing,
udang direbus pastu cincang kasar,
tauhu digoreng pastu hiris dadu kecil-kecil




tumis bawang putih,
then masuk taugeh dulu sebab taugeh ni berair, bila air dia keluar baru masuk kacang panjang dengan carrot..
masuk garam dan gula sikit..
bila dah masak,
tos keluar semua minyak dan air..



pastu gaul sayur dengan bawang goreng, tauhu dan udang cincang...gaul rata-rata yang puan-puan!




letak begini atas kulit popia..then gulunglah semahu hatimu asal jangan terkoyak sudaaa..



abaikan jari jemari yang debab runcing itu..focus kepada popia, ye..gulung begini!!




hasil pertama.. perfecto!!! syabas mannu dada!




ngam ngam aku dapat 10 biji..cukuplah untuk aku sorang...wahahahaha!!!
lihat betapa terrornya aku! sama besar semua
huh! *kembang lubang hidung*





goreng dalam minyak yang sejuk - maksud minyak sejuk disini ialah jangan panaskan minyak dulu..sebab kulit popia neh if kena minyak panas dia jadi gelembung-gelembung macam kulit puru..kalau goreng karipap pun cenggini gak..




see! see! lawakan popia aiii...hehehehe
golden golden gitewwwww! awwww!



cicah la bersama sos - dua biji cili merah, bawang putih seulas, gula, air sikit dan cuka sikit
blender


jika laen dari popia yang korang pernah rasa - i mean inti dan sosnya, ketahuilah ini resepi nenek aku yang berketurunan cina hakka..dengan popia melayu mestilah laen kan?