nasik kurma daging boleh pengsan lepas makan


dah 5 hari raya

asyik gi mentedarah kat rumah orang

so hari ni ada beberapa orang kawan pulak nak datang beraya kat rumah aku

on request MrBoss aku buat nasi kurma daging neh

nasi kurma neh sebenarnya aku create sendiri..tahun lepas, aku nak buat nasik bukhari (nasik daging) cari-cari rempah dia tak ada, saket hati punya pasal, aku ganti rempah bukhari dengan rempah kurma..bila dah buat, rasa okey, not bad..

okey..tak dan nak tunjuk step by step so aku cerita ja la

ini untuk makan 6 orang


daging 600gram potong ketul besar-besar
rebus 3/4 masak, air rebusan jangan buang

beras basmathi 5 cawan (basuh dan tos)

susu cair diperah asam limau untuk buat tairu 1 cawan

bawang merah 6 biji
bawang putih 6 biji
halia 3 inci
(blend - bahagi 2)

bunga cengkih
bunga lawang
kulit kayu manis
buah pelaga
daun pandan simpul

minyak sapi 5 sudu

cara buat :

tumis separuh bawang blend sekali dengan bunga-bunga 4 jenis tuh

separuh lagi bawang blend bancuh dengan rempah kurma daging

bila bahan tumis dah garing dan wangi, masuk bancuhan rempah kurma

tumis lagi sampai rempah garing

masuk daging dan beras, gaul sebati

masuk air rebusan daging - agak agak la sukatan dia

masuk garam

masuk tairu

masuk daun pandan

pindah masuk rice cooker

biar nasik masak

tabur dengan bawang goreng dan kismis

done!!




nasik yang hampir kering!

bila dah masak, keluarkan daging, hiris nipis.. dicicah dengan air asam



cara membuat air asam tomato

bawang besar hiris halus
tomato hiris halus
cili api hiris
cili hidup hiris
belacan
asam jawa
garam
kerisik
jus limau nipis
air masak

ramas semua sampai tangan panas




nak lagi true mamak, makan dengan telur rebus...





sekian! selamat melantak sampai pengsan!